09 February 2006

Pecah-pecah

Senja kelmarin, aku terima sms yang isinya ringkas dan agak ad-hoc.

"Salam, Tuan-tuan, mlm ini akan diadakan majlis solat hajat selepas solat isyak di dataran 2 . sila bawa sejadah kalau-kalau yang ada tidak mencukupi."

Datangnya dari setiausaha kumpulan penduduk.

Aku langsung menutup notebook aku dan bergegas pulang kerana waktu sudah senja. Sampai di rumah, segera membersihkan diri, solat Maghrib bersama anak-anak dan mengadap makan malam sebelum terus ke dataran 2.

Kadang terfikir, kalaulah tidak kerana kes-kes pecah rumah dan rompakan bersenjata yang kerap berlaku, tentunya keakraban kejiranan amat terlalu jauh jurangnya di perumahan banglo ini. Masing-masing dengan tugas dan prioriti masing-masing. Kadang aku terfikirkan, walau bala kejadian pecah-pecah rumah ini, memang Tuhan mengadakannya untuk satu rahmat yang kita tidak nampak. Keakraban rondaan malam begitu nyata sekali dirasa dan aku kenali hampir semua penduduk di kejiranan aku yang sejumlah sudah mencecah 68 rumah yang berpenghuni. Nomor ini tentunya akan bertambah, sedikit masa lagi....

Selepas solat Hajat, perbincangan lain menyusul sambil mulut mengunyah kacang goreng Mengelembu dan bihun sup ringkas di dataran yang berdindingkan angin dan beratapkan langit!!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home