30 October 2005

Ramadan Al-Mubarak

Ramadan al-Mubarak ini satu yang menyucikan aku dan hati ku. Langkah terasa dipendekkan dan waktu terasa begitu panjang.

Harian bermula awal, seawal jam 2.00 pagi ketika itu aku baru sahaja pulang. Melayani dapur sebentar agar mudah buah hati aku nanti. Dan melayani tidur barang dua jam sudah memadai di bulan mulia ini. 4:30 pagi, buah hati aku mengejutkan aku untuk sahur. Dan aku sambungkan kepada dua anak-anak aku yang berpuasa juga untuk sahur.

"Lepas makan sahur, makan 3-4 biji kurma. Biar tak penat nanti." pesan aku pada anak-anak aku. Sama dengan pesan Atuk aku pada aku kira-kira 30 tahun dulu......

Menjalani waktu pejabat seperti biasa, hanya kurang waktu makan dan sembang. Jam 5 petang sudah di bazaar Ramadan jika berkesempatan. Beli sedikit kuih-kuih untuk anak-anak. Hujung minggu, atas permintaan anak-anak, dapur jadi milik aku. Dari nasi ayam, nasi beriyani, mee udang, mee kari, laksa, soto ayam... silih berganti. Dan tahun ini, aku jarang berbuka di luar. Lebih enak berbuka di rumah sahaja. Tidak mahu bazirkan RM 150++ untuk satu keluarga hanya untuk berbuka puasa selalu-selalu. Dan kebiasaannya, jika berbuka di luar, akan terlepas terawih di masjid....

Malam, aku akan keluar ke Fifofo jam 11:30 malam selepas tadarus di masjid hingga jam 2:00 pagi. Rutin harian. Menjadi saksi transaksi wang kutipan di kaunter sambil melayan rakan-rakan. Di hujung Ramadan, melayan anak-anak sebentar bermain bunga api sebelum keluar......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home