22 August 2005

Anakku dan Akhir Zaman

"Apa Dajjal tu Yah?" tanya anak aku yang no 2 bila baca e-mail di komputer aku beberapa artikel pasal Dajjal, Imam Mahdi dan akhir zaman.

"Dajjal tu fitnah besar." jawab aku ringkas.

"Orang kata, Dajjal tu makhluk Allah yang keluar dan merosakkan orang dengan fitnah dia."

"Fitnah.... hmmmmmm.... , fitnah tu apa?" tanya dia lagi.

"Fitnah tu cakap bohong untuk susahkan orang lain." jawab aku lagi dengan ringkas sambil aku mengemas meja "pejabat di rumah" aku.

Memang akhir-akhir ini banyak e-mail pasal akhir zaman, pasal al-Masikh Dajjal, pasal Imam Mahdi, pasal al-Masih Nabi Isa dan banyak lagi yang menyuruh kita bersedia untuk saat itu. Berbagai-bagai hadis dan dalil-dalil dikeluarkan untuk menyokong ini. Pada aku, aku hanya mengharapkan yang baik. Bersedia dalam setiap saat untuk sesuatu yang tidak diingini. Bukan hanya bersedia untuk apa yang dikatakan sebagai "armageddon", atau peperangan besar antara penganut agama Tauhid dengan yang fasikh yang diketuai oleh Dajjal, malah bersedia untuk kemungkinan lainnya seperti kemalangan, sakit, kematian dan lain-lain.

Dalil-dalil tentang Imam Mahdi dan armageddon akhir zaman pun aku tidak jumpa kesahihannya melainkan "hadis-hadis" yang banyak disebarkan oleh golongan Ahmadiah dan Qadiani.

"Emir cuti sekolah ni, kalau nak tahu baca buku-buku itu. Lepas tuh ayah ceritakan kat Emir apa yang ayah fikirkan." aku katakan pada anakku sambil menunjukkan buku-buku tentang akhir zaman, tentang Dajjal, tentang banyak lagi yang aku suka baca beberapa tahun lepas.

Pada aku, apa yang berlaku adalah "ketentuan yang Dia rancang". Kita perlu meneruskan berbuat kebaikan sebagaimana yang susuruh, dan menghindarkan perbuatan yang merosakkan diri, merosakkan masyarakat dan sebagainya. Wallahu'alam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home