10 February 2006

Tanpa Sedar

Sampai di rumah semalam, hari sudah malam. Sudah hampir jam 8 malam. Aku segera membersihkan diri dan mengadapNya. Kemudian aku duduk melayan anak-anak. Yang dua orang sedang di meja belajar mengulangkaji pelajaran. Yang kembar terus rapat kepada aku. Berebut-rebut untuk duduk diriba aku. Adiknya akn segera mengalah. Hanya duduk disebelah aku sambil badannya disandarkan kepadaku.

Mata aku mengecil ketika ti-vi-ti-ga menayangkan berita utamanya. Aku melayang.... tidak tahu apa yang disebutkan dan berita apa yang disiarkan. Sesekali aku sedar, sudah ada Anakin Skywalker di monitor ti-vi. Rupanya anak kembar aku memasang vi-si-di cerita Star Wars. Dan mata aku melayu lagi.... dan layu.......

"Tak makan ker?" satu suara kedengaran. Isteri aku mengangkat anak kembar si abang ke bilik. Meja belajar anak-anak aku sudah gelap. Si kembar adik terlelap di sebelah aku. Skrin ti-vi berwarna biru...... Aku lihat jam, sudah pukul 11:23 malam. Terasa lapar. Baru aku sedar sedari jam 10 pagi aku belum lagi makan apa-apa rupanya......

Tanpa sedar, aku kehilangan waktu keemasan aku untuk bermesra dengan anak-anak oleh kepenatan yang aku tidak boleh kawal.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home