20 July 2004

Pesan Atuk

(16 Jan, 2002)

Dulu, sebelum melelapkan matanya, atukku pernah pesan;
 
"Belajar pandai-pandai, biar jadi orang"
 
Aku mungkin kurang faham waktu itu. Terus belajar juga. Walau malam disinari pelita. Bila usia merentas waktu, aku nampak ramai orang macam hewan. Ada yang terkinja-kinja macam monyet di lorong-lorong, di disko-disko, di kelab-kelab malam. Baru aku tau makna pesan atukku. Baru aku dapat membeda orang dan hewan di kacamata atukku.
 
Atukku pesan lagi;
 
"Kerja betul-betul, jangan tipu, jangan meminta-minta"
 
Aku mula kerja umur 13 tahun. Menebas ladang getah milik Eng An. Untuk bekal sekolah di asrama. Bila kerja betul 12 tahun dulu, aku ikut pesan atukku. Kerja betul-betul. Sebagai engineer. Orang tanya keja apa, aku kata keja kilang saja. Orang ketawa. Belajar tinggi-tinggi, pergi obersea balik keja kilang. Aku ketawa juga. Apa salahke keja kilang ni kata hati.
 
Aku nampak ada orang belajar tak ke mana. Kerja tak seberapa. Rupanya rasuahnya di sini-sana. Rumah macam istana. Kereta ngalahkan raja. Ada yang keja ketuk orang saja. Tipu merata. Cuma nakkan harta. Orang susah duit mereka. Lintah darat ambik kesempatan orang saja.
 
Atukku pesan lagi.
 
"Cari rezeki yang halal, jangan bawa daging haram"
 
Aku cuba juga. Cari rezeki halal. Tak nak makan riba. Alhamdulillah sekarang banyak perbankan Islam. Tak nak curi tulang. Tak main nombor.
 
Aku nampak ramai orang mengular. Pukul 10:30 baru masuk keja. Patutnya tak ada gaji 2 jam tadi. Tengahari pergi shopping lagi. Boss suruh keja, dia chat depan PC. Bulan-bulan dapat gaji. Kompani sakit kena berenti. Ha.... apa sudah jadi. 
 
Ada lagi yang ngalahkan pak menteri. Kereta menjalar empat bini. Kontrak sana kontrak sini. Semua dapat sebab kroni. Ilmu tak seberapa, projek besar gila. Last-last, kompeni bengkerap, mintak bail-out pula.....
 
Apa sudah jadi........
 
Pesan atuk aku masih ikut lagi. Biar aku macam ini. Buat bisnes sendiri cari rezeki.
 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home