10 February 2006

Menjelang 40

Hari Jumaat ini sebagaimana Jumaat-jumaat sebelumnya, jika tidak berjauhan dari Cyberjaya, ke Dengkillah aku bersolat Jumaat. Sampai agak awal dalam 12:30, isi perut dahulu di kedai bersebelahan masjid. Ambil nasi sedikit (kebiasaan memang ambil sedikit sahaja nasi) dengan sayur pucuk paku, sayur nangka muda, ikan masin. Memadai untuk tengahari ini. Kalau perut terlalu penuh, nanti tersengguk-sengguk pula masa khutbah Jumaat. Air pula, cukup secawan teh "o" limau panas. Orang kata teh ini korosif, tapi itulah yang aku sering minum untuk menghilangkan lemak badan yang menghasilkan berat badan 63 +/- 3 kg sejak tahun 1983 lagi. Itu sudah 23 tahun!!!!

Nak buat camana? Makanan kena sentiasa kawal. Kalau terlebih makan, banyakkan minum teh limau. Kalau tidak pun, balik rumah, minum teh hijau Jepun panas-panas. Daging merah dan seafood, memang aku jauhkan dua benda ini. Kalau tidak, membengkak lagi sendi-sendi kaki aku. Sebulan sekali pekena sup kambing tak apa!! Tak boleh selalu......

3 Februari lalu, umur mencecah 40 tahun. Terasa semakin muda!! Hehehehe...... Orang kata life begin at 40!! Rasulullah pun umur 40 dapat wahyu yang pertama. Habis aku, umur 40 camana? Hitung hari? Hari yang mana? Hari yang sudah terlepas atau hari yang akan mendatang?

Bila balik rumah, tenung wajah anak-anak. Ikuti perjalanan hidup anak-anak dan buat perbandingan perjalanan 40 tahun hidup aku. Kadang tersenyum. Kadang sedih. Sedih pada diri sendiri. Sedih kenangkan nasib anak-anak. Semua persekitaran yang berbeda. Melihat evolusi kehidupan ini, ianya sudah bukan seperti satu evolusi lagi. Ianya satu revolusi kehidupan. Revolusi pembangunan ilmu. Revolusi pembudayaan yang dulu kelihatan perlahan, tapi kini terasa pantasnya. Mungkin dulu aku remaja, kanak-kanak maka semua kelihatan perlahan. Belum tahu benar erti kehidupan dan motif dihidupkan. Kini semakin umur bergerak ke depan, semakin jiwa mendekati langit. Rambut yang kurang menjadi semakin jarang.

Kadang aku bercerita dengan anak aku kisah hidup aku di umur mereka. Kisah lalu untuk pengajaran mereka......

40 tahun, inilah permulaan hidup yang sebenarnya. Jika silap langkah di persimpangan ini, maka terus-terusanlah akan menyesat. Jika betul tujuannya, maka berterusanlah ianya akan betul. Di umur ini, aku sudah punya anak remaja. Suara pun sudah garau jika ketawa... hahahahahaha....... Kadang dia malu-malu bila aku ajuk cara ketawanya.

Di rumah, punya isteri dan anak-anak yang perlu dijadikan "manusia". Di pejabat, punya anak-anak buah bimbingan kerjaya dari pengurus ke jurutera yang perlu di bentuk kariernya. Dan itu semua untuk aku juga. Untuk aku, untuk Dia. Barjaya anak buah aku, berjayalah aku. Gagal dia, gagal jugalah aku (sudah agak lama tak bawa mereka makan-makan....).

Lama dulu, seorang bos aku ada kata; "Nak cepat berjaya, buat 30% kerja untuk boss kita, 20% untuk orang lain dan selebihnya 50% untuk buat kerja sendiri."

Dulu lagi aku sudah mengerti maksudnya. Kini di umur 40 tahun, aku lebih mengerti maksudnya. Dan semalam, aku sempat menelefon boss aku 15 tahun lalu...... Sudah menjadi seorang taukey yang berjaya!!!!


hasza
bandar siber
11 muharram

0 Comments:

Post a Comment

<< Home