20 July 2004

Remaja oh Remaja

(3 Apr, 2002)

Mendengar ceramah agama sebentar tadi, aku cuma senyum-senyum. Membaca banyak artikel di relekjap, aku juga sering senyum-senyum. Kengkadang mendengar khutbah Jumaat pun aku senyum-senyum. Apa lagi bila dengar pakmenteri bercerita di kacativi, aku juga sering senyum-senyum. Bila topiknya "remaja masa kini".

Macamlah masalah remaja hanya berlaku masa kini sahaja.... Macamlah dulu-dulu masa dia orang remaja tak ada masalah sebegitu..... Macamlah tahun 60an remaja tak bermasalah...... Semua menuding jari. Bukan salah aku kata pakmenteri, itu salah pakar agama (Hasza tak kata ulamak sebab definasi ulamak ikut Hasza adalah "kumpulan orang alim atau berilmu") yang sibuk berpolitik. Bukan salah aku kata pakar agama, itu salah ibu-bapak. Bukan salah aku kata ibu-bapak, itu salah kerajaan. Bukan salah aku kata kerajaan, itu salah rakyat jelata (dibaca dengan intonasi raja es_ei_em_ai_vi_i_el_yu) kata kerajaan, itu salah aku. Kerana kerajaan adalah aku!!!! (definasi kerajaan pada pendokong demokrasi).

Aku senyum kerana aku pernah remaja. Aku senyum sebab warga relexjap pernah remaja (malah ada yang masih remaja). Aku senyum pun kerana ustaz-ustaz yang berceramah pernah remaja. Dan aku senyum kerana pakmenteri pun pernah remaja. Dan semua kata gejala sosial itu sebagai "masalah remaja" bukannya "masalah kita"!! Dan yang membuat aku lebih senyum, semua berkata tentang "masalah" itu. Tak ada yang bercerita bagaimana nak "membunuh" masalah itu.

Aku dengar dulu tahun 70an, banyaknya kisah minah karen, mat spanar. Saturday Night Fever saban minggu. Wild party saban malam. Tak percaya tanya minah karen zaman tu. Padang bola kat FIZ Petaling Jaya tu (sekarang Matsushita) bersepah dengan "belon" air. Flet kat seksyen 15 tu, jadi macam sarang pelacuran.
Aku dengar tahun 60an dulu cabaret bersepah di sana-sini. Nak cari orang bertudung waktu tu, keliling Malaysia tak boleh jumpa. Kalu jumpa pun taim nak pergi sembahyang kat surau atau masjid.Yang terbaik cuma pakai selendang kain batik. Akhir 70an baru nampak sekerat masyarakat bermini-telekong. Pun dicap "orang dakwah".

Nah.... Semua kata bukan salah aku. Habis salah siapa. Yang nampak tak mahu tegur. Yang tahu buat tak kisah. Yang bergesel bahu buat selamba. Aku nampak, itulah salahnya. Nak salahkan kerajaan? Buat apa? "Kerajaan kan aku!!!! Salahkanlah aku....." Kalaulah semua berpandangan begini. Maka aku percaya, masalah ini bukan lagi masalah untuk 10 tahun akan datang.

Apa yang aku nampak, kalau kita nampak kemungkaran, kita cuma diam. Takut nak tegur. Kalau tegur dan tak diterima terus marah atau give-up. Kalau tahu ada kemungkaran, tak nak baiki. Lebih cerita saja pada orang lain. Kalau cerita dilebih-lebihkan. Tambah itu tambah ini. Tapi kalau nampak kebaikan, ah.... buat apa nak ambik tau. Bukan untung apa-apa aku, itu yang terdetak dalam hati.Yang diberi kuasa (Hasza tak kata pemerintah, sebab yang diberikuasa bukan semua pemerintah), tidak amanah, tidak benar. Cakap lain buat lain. Lebih menyalahkan orang lain daripada tengkuk sendiri. Pakar agama tidak menasihat yang diberi kuasa dengan kebenaran. Lebih bercerita keburukan itu dan ini dalam ceramah-ceramah kepada umum daripada duduk semeja dengan yang diberi kuasa untuk menangani permasalahan. Jiran tak mahu tegur anak jirannya yang berkelakuan tak senonoh. Nak jaga hati konon. Ibu bapa tak nampak apa kesilapan anak-anak. Depan mata semua baik. Belakang....... dia tak tau.

Inilah penyakitnya. Orang banyak kata pasal penyakit ini. Tapi tak banyak orang kata resolusi untuk menanganinya. Bukan dengan rakan sukan, rakan muda...... Bukan kini sahaja. Tak percaya? Ingat balik zaman kita remaja dulu.......

Masalah remaja kini aku nampak macam barah. Bermulanya dari dulu.

Hasza sangat percaya kata-kata Allah dalam surah Al-Asr. Semuanya sudah diterangkan disitu bagaimana harus kita menangani permasalahan ini. Dengan KEBENARAN dengan KESABARAN. Kenapa kita mesti lari dari hakikat ini?
 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home