15 February 2006

Big Fishing Game

"Kapan mahu ke sini lagi Pak?" kata seorang teman di negara seberang melalui Skype Chat aku.

"Boleh saya bawa ke tempat yang lebih bagus untuk mancing." kata dia lagi.

Aku membalasnya memang ada dalam perancangan. Sambil mengembangkan perniagaan ke sana. Tapi masanya belum sesuai lagi. Dan aku teringat satu peristiwa ketika aku ke Kota Jakarta dahulu. Perbincangan yang rancak tentang perniagaan dan juga santai dengan beberapa peniaga Malaysia di sana juga kenalan mereka dari rakyat tempatan.


"Di sini macam safari Pak Has. Kalau kita menembak di Safari, satu peluru sahaja, tidak kena pada kijang, peluru boleh mengena gajah...." katanya sambil berseloroh. Memang ada kebenarannya. Lalu aku teringat penyanyi kesukaann ramai Malaysia CT Norhaliza...... Jualan rakamannya di Malaysia yang tulen hanya mencecah 60 ribu untuk satu album, tapi di Indonesia, ianya mencecah setengah juta!!!!

"Cumanya kena faham. Di sini, ini dahulu!" katanya lagi sambil menepuk-nepuk perut. Aku faham benar. Perut nomor satu. Dari bawah sampai atas perut memang nomor satu. Tapi jumlahnya sedikit oleh semua lapisan. Dari bawah ke atas.

"Sama sahaja kalau pasal "perut" nih Has! Sapa kata orang Malaysia tak tengok "perut"? Sama sahaja. Cuma perut di sini di semua lapisan. Sedikit sudah memadai. Di negara kita (di baca Malaysia), satu level sahaja tapi perutnya besar." kata kawan aku yang sudah 3 tahun di seberang.


"Bagus juga kalau kita ke Lombok. Boleh uruskan untuk memancing di sana?" tanya aku pada sahabat aku di Bandung.

"Untuk Pak Has, boleh saja. Bukan Pak Has ada kenalan di sana?" balasnya. Memanglah aku punya kenalan di Lombok. Tapi manalah sesuai seorang lelaki yang saban hari mengajar agama dan sudah berumur 70 lebih untuk aku meminta membawa ke laut lepas yang bergelora menduga "Spanish Mackerel @ Scomberomorus Commerson" (dibaca tenggiri batang). Kalau untuk membawa aku memilik mutiara Lombok, mungkin itu adalah kepakaran dia!!

Tawaran Yuno, sahabat aku itu sukar untuk aku tolak. Maka kepala aku sudah berkira-kira untuk ke sana kembali. Fikiran aku membayangkan Ambassadeur BG9000 aku yang memang sudah lama aku tidak gunakan. Sudah mengira-ngira untuk menukar tali, membeli mata kail, dan peralatan lainnya. Memang sudah lama sungguh tidak keluar untuk "Big Fishing Game".

Aku membayangkan dalam buaian ombak Laut Flores, desiran angin di pantai pulau-pulau Gili dan sayup kelihatan di celah awan Gunung Rinjani!! Aku membayangkan menarik tengiri seberat 14 kilogram dengan tali 40 paun, membayangkan bertarung dengan pari 60kg dan merenjir kekili dengan air untuk menyejukkan akibat kekuatan tarikan Rhina Ancylostoma (di baca Yu Kemejan) di Selat Alas.

Membayangkan itu, tangan aku mula kemetar!!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home