21 July 2004

Kepulangan......

Kepulanganku sering di nantikan. Anak-anak berlari mengejar. Isteri hanya memerhati dengan wajah riang di pintu rumah. Saat yang sungguh menggembirakan. Saat yang membahagiakan. Seorang menghulur tangan untuk tali leherku, yang sulung membuka pintu belakang untuk mengambil beg notebook ku, yang kembar merengek-rengek meminta ciuman seorang ayah.
 
Beratur anak-anak menanti ciuman. Setiap seorang, aku hadiahkan ciuman di kanan dan kiri pipi juga sebuah kucupan di dahi. Bermula kembar yang termuda, kepada yang paling tua.... Berjalan dipimpin tangan oleh anak kembarku, menghala ke pintu. Seorang isteri menanti. Yang juga minta ciuman. Tanganku di sambut dan diciumnya. Ciuman selamat pulang.... Dan aku menghadiahkan ciuman di pipi. Ciuman yang panjang. Di pipi kanan dan kirinya.
 
Ah..... Kopi kapuchino sudah menanti di atas meja. Membuka kasut, setokin dan setokin aku di sambut isteriku. Aku menghampiri meja di mana terletak secawan kopi kapuchino kesukaan aku. Hirupan dalam... melegakan!
 
Kepulangan ini, pintu satu kebahagiaan!
 
 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home