16 February 2006

10 Ekar Dusun dan 10 Sen

"So, apa komen engko?" tanya seorang rakan selepas perbincangan pendek tentang berita di dada akhbar. Rombakan kabinet!!

"Komen aku?" tanya aku balik.

"Ini bukan rombakan kabinet!!" kata aku lagi ringkas. Memang ini bukan rombakan pada aku. Ini hanya sedikit pertukaran akibat beberapa menteri meletakkan jawatan. Sesuatu yang aku harapkan tidak berlaku. Suatu bentuk refomasi yang aku harapkan juga tidak berlaku.

Apakah ini petanda malang untuk Malaysia? Aku masih belum mendapat bayangan jawabannya. Tapi yang nyata, banyak harta besar milik kita sudah jatuh ke tangan orang lain. Ada yang hanya bernilai 1 yu-ro!!!! Nanti akan banyak lagi milik kita yang akan terjual ke "seberang tambak"!!

Ibaratkan seorang petani yang berpenat-lelah mengerjakan belukar lalu menjadi dusun. Sedang petani tadi uzur di rumah, adiknya menjualkan dusun 10 ekar yang menanti untuk menuai hasilnya itu dengan nilai sepuluh sen kerana menganggap pembikinan dusun adalah satu pembaziran!!!! Walau hasilnya boleh di makan berpuluh tahun akan datang dengan nilai yang berlipat ganda.

Aku ingat Allahyarham Yai (panggilan aku untuk Datuk) aku dulu. Dalam usia di hujung-hujung kehidupan, pada akhir 70an, dia menanam pokok buah-buahan. Bila aku tanyakan padanya dulu, jawabnya ringkas;

"Kalau Yai tanam pokok ini nanti, bila musim buah senang anak-anak Has makan rambutan."

Satu jawaban yang penuh makna buat diri aku. Walau memang tahu tidak boleh menikmati hasilnya, tapi tetap tidak lupa 3 generasi berikutnya. Dan nyata, memang benar, anak-anak aku boleh menikmati rambutan, jambu, manggis dan sebagainya dengan percuma bila musimnya tiba!!!!

Dan aku berjanji pada diri aku sendiri, untuk mengusahakan tanah itu bagi 3 generasi berikutnya!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home