15 March 2006

Antara Chip & Minyak

"Has, no problemo. I have arranged a meeting between him and you on the 9th April. He is going to meet with the minister in the Prime Minister Department and the Prime Minister on the eight." kata lelaki kelahiran India berwarganegara British itu.

"Thank you. Terima kasey..... " kata aku sambil aku jabat erat tangannya. Jam sudah pukul 11:30 malam lebih. Sejak dari jam 6 petang aku bercit-cat dengan dia ditemani seorang rakan. Dari Sheraton di Subang Jaya, ke masjid di depan Subang Parade dan menyinggah di Gazebo. Makan malam aku sudah 3 kali malam tadi. Dan telefon ku berdering.

"Has, kat mana?" suara di hujung sana.

"Kat Subang Jaya. Nak balik dah...." kata aku ringkas.

"Singgah ke Sri Serdang. Ada cerita baik." kata Pak Aji yang sudah berusia 60 tahun tahun ini.

"OK. Aku singgah sana." jawab aku. Kalau menyinggah di Sri Petaling, alamat pulang aku paling cepat jam 2 pagi!! Dan esok pagi, aku harus menelefon doktor aku di Gleneagles. Tukarkan tarikh temujanji ke hari lain. Aku harus segera menyiapkan kertas kerja aku untuk dibawa ke mesyuarat esok, Khamis.

Perniagaan teknologi semakin menjadi-jadi. Permintaan di sana-sini semakin mencurah-curah. Kenaikan harga minyak tidak langsung memperlahankan pergerakan teknologi ini.

Cuma yang aku hairan, harga barang teknologi terus-terusan merudum, sedang yang lainnya terus-terusan meningkat. Lalu aku tanyakan pada diri aku sendiri,

"Apakah hanya orang-orang yang seperti aku ini sahaja yang bekerja untuk kemudahan orang ramai? Menjadikan barangan teknologi elektronik semakin murah sedang yang lain tidak langsung bekerja. Peningkatan kos operasi sebagai alasan kenaikan harga servis dan barangan mereka?"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home